Lisää lukuintoa luokkaan!

Lisää lukuintoa luokkaan!

Miten innostaa oppilaita lukemaan? Miten työstää luettuja kirjoja? Luokanopettaja ja erityisopettaja Enni Oinonen jakaa vinkkejä ja inspiraatiota yhdessä kanssamme.

Vinkit ilmestyvät kevään mittaan – lue Ennin haastattelu sivun alalaidasta!

circle-large-outline-T40
circle-large-outline-O40

Vinkki 4: Lukudiplomi

  • Palkitse oppilaidesi ahkerointi lukuhaasteiden parissa timanttisella lukudiplomilla!
  •  Tulosta timantinmuotoiset lukudiplomit. Timantteja on kolmea eri väriä: sininen, punainen ja keltainen.
  • Lukudiplomi toimii luontevana jatkona aiemmin julkaistuille vinkeille. Voit antaa lukudiplomin palkinnoksi joko lukupassin tai aarrekartan muotoon toteutetun lukuhaasteen suorittajille.
  • Sinun tarvitsee vain tulostaa diplomit ja täyttää niihin oppilaan nimi, päivämäärä sekä diplomin myöntäjän nimi. Jos haluat nähdä hieman vaivaa, voit leikata diplomin timantin muotoon ennen kuin annat sen oppilaalle.

Oppilaat voivat myös värittää kuvan.

Lataa Lukudiplomi-materiaali täältä. 

Vinkki 3: Lukuhaaste – Aarrekartta

Innosta oppilaasi lukemaan ja haasta heidät aarrejahtiin aarrekartan avulla!

  • Tulosta jokaiselle oppilaalle oma aarrekartta.
  • Määrittele kuinka monta minuuttia oppilaan tulee lukea, jotta hän saa värittää yhden palkin karttaan merkitystä reitistä. –> Yksi palkki voi olla esimerkiksi 5/10/15 minuuttia riippuen oppilaiden iästä. Palkkeja on reitin varrella yhteensä 42 ja näiden lisäksi 4 timanttia.
  • Esimerkkejä lukuhaasteen suorittamiseksi vaaditusta lukuajasta:
    • 5min x 42 = 3,5h
    • 10min x 42 = 7h
    • 15min x 42 = 10,5h
  • Vinkki! Timantti voi olla välitavoite, jonka saavutettuaan oppilas saa pienen palkinnon. Tällaisia palkintoja voivat olla esimerkiksi pelituokio, sisävälkkä, piirtäminen, rentoutumishetki, taukojumppa tai muu oppilasta innostava toiminta. Voit myös halutessasi palkita koko aarrekartan suorittaneen oppilaan edellä mainituilla tavoilla tai viikolla 15 julkaistavalla lukudiplomilla!
  • Oppilaat voivat myös värittää kuvan.

Lataa lukuhaaste täältä. 

Vinkki 2: Kirjaesittely

Harjoittele oppilaiden kanssa kirjaesittelyn laatimista hauskalla ja visuaalisella tavalla!

Oppilas täyttää kirjamonisteelle lukemansa kirjan tiedot. Kirjaesittelyn avulla oppilas voi myös esitellä kirjan luokkatovereille tai vinkata hyvistä lukukokemuksista.

Kirjaesittelyyn tarkoitetun monisteen täyttäminen:

  • Kirjoita kirjan ja kirjailijan nimi.
  • Piirrä kirjaan liittyvä kuva.
  • Arvioi kirja värittämällä 1-5 tähteä.
  • Kerro lyhyesti kirjan juoni ja esittele keskeiset henkilöt.
  • Viimeistele kirjaesittely värittämällä kirja ja leikkaamalla se irti taustasta.
  • Kiinnittäkää kirjaesittelyt luokan seinälle, jotta oppilaat voivat innostua itsekin lukemaan luokkatovereiden vinkkaamia kirjoja.

Lataa materiaali täältä. 

Vinkki 1: Lukuhaaste 

Innosta oppilaasi Lukulumon kirjojen pariin neljän viikon lukuhaasteella!

  • Tulosta oppilaillesi lukupassit.
  • Määrittele kuinka monta minuuttia ja kuinka usein oppilaiden on tarkoitus lukea.
    –> Esimerkiksi 15 minuuttia 5 kertaa viikossa.
  • Oppilas suorittaa lukuhaasteen huoltajan valvonnassa. Kun oppilas on suorittanut päivän lukutavoitteen, merkitsee huoltaja sen viikonpäivän kohdalla olevaan timanttiin oman nimikirjoituksensa suorituksen merkiksi.
  • Lukupassin oikeassa reunassa olevaan valkoiseen laatikkoon opettaja tai huoltaja voi kirjoittaa tsemppauksia tai merkintöjä, mikäli oppilas suorittaa lukutavoitteen arkipäivän sijaan viikonloppuna. Laatikkoon voi myös merkitä, mikäli oppilas lukee yli vaaditun ajan.

Lataa materiaali täältä. 

Tapaa opettaja ideoiden takana – Enni Oinonen

Moi Enni! Kertoisitko vähän itsestäsi – kuka olet, missä olet töissä?
Olen Enni Oinonen ja koulutukseltani luokanopettaja ja erityisopettaja. Olen kasvanut ja opiskellut opettajaksi Suomessa. Muutin muutama vuosi sitten Tukholmaan ja työskentelen täällä Upplands Väsbyn ruotsinsuomalaisen koulun erityisopettajana luokilla 0-9.

Instagramissa sinut tunnetaan nimellä enni_ope. Kertoisitko tilistäsi ja ideasta sen takana?
Opiskelin ensin luokanopettajaksi, mutta tarkoitukseni ei ollut päätyä työskentelemään opettajana. Haaveilin työstä oppimateriaalien valmistajana tai myyjänä. Mutkien kautta päädyin kuitenkin luokanopettajaksi ja vieläpä Ruotsiin saakka. Kun sitten opiskelin myös erityisopettajan pätevyyden ja siirryin luokanopettajan tehtävistä erityisopettajaksi, kasvoi tarve tehdä itse enemmän opetusmateriaaleja. Huomasin pian, että tekemistäni materiaaleista oli iloa muillekin opettajille ja heidän oppilailleen. Tuntuu hauskalta olla osa suomalaisten opettajien yhteisöä täältä Ruotsista käsin ja antaa oma panokseni alkuperäiselle ajatukselleni toimia oppimateriaalien parissa.

Koulussanne on käytössä Lukulumon ruotsalainen versio Polyglutt. Mikä on paras vinkkisi Polygluttin käyttöön?

Lukulumo ja Polyglutt sopivat loistavasti monikielisyyden tukemiseen. Haasta oppilaasi kuuntelemaan kirjoja myös muilla kielillä kuin omalla äidinkielellään! Kannustan myös Lukulumon suunnitelmalliseen käyttöön esimerkiksi lukuhaasteiden avulla. Tulen jakamaan myös omat helposti käyttöön otettavat vinkkini teidän kanssanne kevätlukukauden aikana.

Keräämme Ennin ihanat vinkit tälle sivulle ja julkaisemme ne myös Lukulumon esiopetus- ja alakouluversion Instagram-tilillä. 

Tilaa uutiskirjeemme!