Uutiset

”Keskitytään tärkeimpään: lukemisen tukemiseen.”

Miksi lukeminen tärkeää? Miten Lukulumo voi auttaa lasten kielellisessä kehityksessä ja liikuntakasvatuksessa? Varhaiskasvatuksen opettaja ja Lukemaan!-hankkeen koordinaattori Anne-Marie Knape kertoi omista kokemuksistaan Hyvinkään varhaiskasvatuksessa. Hyvinkään kaupunki hankki Lukulumon kaikkiin kaupungin varhaiskasvatusyksiköihin vuoden 2019 alussa.

Lukemaan!-hanke Hyvinkää Anne Knape Lukulumo

Hei Anne! Miksi lukeminen on tärkeää?
Varhaislukemisen merkitystä on tutkittu paljon. Lapsilla, joille on luettu paljon, koulumyönteisyys ja koulussa pärjääminen on vahvempaa. Mutta sitäkin isompi ja tärkeämpi asia on, että lukeminen ehkäisee syrjäytymistä. Lukevalla ihmisellä on aina ystävä kansien välissä, hän pääsee maailmaan, johon ei muuten pääsisi. Kirjat antavat sanoja, ilmaisukeinoja ja ymmärrystä siitä, mikä on hyvää ja mikä ei. Lukeva ihminen löytää tutkitusti helpommin hyvän tavan elää itselleen hyvää elämää muiden kanssa.

Lukeminen kehittää myös elinikäisen oppimisen taitoja. Vaikka lapsi lukee yksin, lukeminen on aina vuorovaikutustilanne. Siinä peilataan tekstiä ja omaa ajattelua. Jos lukuhetkessä on useampia lapsia, syntyy keskustelu: miksi ajattelet noin, miten tarina olisi voinut päättyä – tai alkaa – toisella tavalla? Silloin lapsi harjoittaa kuuntelua, oman mielipiteen puolustamista ja muiden mielipiteiden kunnioittamista, epäonnistumista ja onnistumista. Näitä vuorovaikutustaitoja me aikuiset harjoittelemme yhä työelämässä. Emme onneksi koskaan ole valmiita, vaan aina voi oppia uutta.

Jokaisella lapsella, riippumatta siitä missä on syntynyt, on oltava yhtäläinen mahdollisuus löytää paikkansa ja elää hyvää elämää täällä. Tutkimusten mukaan se, luetaanko lapselle ääneen, vaikuttaa lapsen tulevaisuuteen enemmän kuin vanhempien koulutustausta tai asema yhteiskunnassa.
Jokaisella lapsella tulisi myös olla mahdollisuus kuunnella sellaisia kirjoja, joihin heillä on palo ja joita he rakastavat. Käsitys itsestä hyvänä lukijana rakentuu näiden lukukokemusten varaan. Siksi on ehdottoman tärkeää, että voimme tarjota pienille mahdollisimman paljon tällaisia kokemuksia.

Me aikuiset toimimme esimerkkeinä lapsille. Miten sytytät lukemisen kipinän aikuisessa?
Lähden pohtimaan varhaislukemisen merkitystä. Milloin minulle on luettu ja millaisia omia kokemuksia minulla on lukemisesta? Millainen on oma rakas muistoni lapsuuden lukukokemuksesta? Nyt minulla on mahdollisuus antaa samanlaisia lukukokemuksia, ei vanhempana, mutta kasvattajana. Nämä hetket ovat todella arvokkaita lapsille.
Tästä olen puhunut kasvattajien kanssa. Vaali omaa varhaislukemisen muistoasi ja lähde liikkeelle siitä. Sen jälkeen tulevat ammatilliset teot ja tietoiset valinnat: mistä asioista lapsiryhmä on kiinnostunut ja millaisia projekteja päiväkodissa on menossa tai tuloillaan. Lukemaan-hankkeella on oma blogisivusto, johon päiväkodit kirjoittavat omista projekteistaan matkoistaan kirjallisuuden parissa. Projekteissa yhdistyvät vasun monet osa-alueet.

[Lukemaan!-hankkeen blogin löydät täältä.] 

 

Hyvinkään varhaiskasvatusyksiköt ovat käyttäneet Lukulumoa keväästä lähtien. Miten olette käyttäneet palvelua?
Lukulumoa on niin monta tapaa käyttää. Eräs alle kolmevuotiaiden ryhmä on hyvin kiinnostunut autoista. Aloitimme laulamalla autolauluja, ja sitten luimme Ajetaan! Heijastimme kuvan videotykillä isoksi seinälle ja meillä oli käytössä kaiutin – se oli huippua.

Ryhmässä on alle 3-vuotiaita arabian- ja darinkielisiä lapsia, joten kuuntelimme tarinan suomeksi ja sitten jokaisen omalla äidinkielellä. Kun he kuulivat omaa äidinkieltään, he ponkaisivat pystyyn silmät loistaen ja alkoivat puhua pulputtaa ja osoittivat seinälle heijastettuja kuvia.

Käytämme Lukulumon kirjoja osana erilaisia projekteja, ihan kuin muitakin kirjojamme. Jos käsittelemme vaikkapa lintuja, kuuntelimme tarinoita linnuista ja etsimme kirjoista lintukuvia.

On myös ihanaa käydä sohvan nurkkaan ja vain katsoa, että mitä tänään luettaisiin tai kuunneltaisiin. Lähdemme myös etsimään kirjoja, jotka kiinnostavat lapsia. Joskus olemme ottaneet kirjoja metsäretkille tai puistoon mukaan.

Heinäkuussa pidimme satukarnevaalit. Eräänä tiistaina ajatus oli, että kuuntelisimme satuja puoli tuntia isolta screeniltä. Kuuntelimme kirjoja yli tunnin ajan. Lapset saivat yhdessä päättää, mikä kirja kuunneltaisiin seuraavaksi. He pääsivät harjoittamaan oman mielipiteen sanomista kaikkien kuullen ja muiden mielipiteiden kuuntelemista.

Lukulumon ainutlaatuinen ominaisuus on usealla eri kielellä ääneen luetut kirjat. Miten olette käyttäneet palvelua juuri monikielisten lasten kanssa?
Suomen kieltä opettelevien lasten kanssa olemme käyttäneet Lukulumoa niin, että lapsi on saanut kuulokkeet ja kuunnellut satuja omalla äidinkielellään. Lapsi rauhoittui ja koki olonsa turvalliseksi. Sen jälkeen hän oli mukana yhteisessä lukuhetkessä, jossa luimme kirjan suomeksi. Näen kirjat myös keinona ymmärtää pohjoismaisuutta, päästä sisään suomalaiseen arkeen.

Miten olette käyttäneet monikielisiä kirjoja suomenkielisten lasten kanssa?
Varhennetun kielenopetuksen tullessa voimaan ensimmäisen vieraan kielen opiskelu alkaa jo ensimmäisellä luokalla. Hyvinkäällä oppilaat voivat valita viidestä kielestä. Eskarilaisten kanssa käytimmekin Lukulumoa kuunnellaksemme helppolukuisia kirjoja alkuopetuksen kielillä.

Mistä Lukulumon ominaisuuksista olet pitänyt erityisesti?
Olen viehättynyt siitä, että kuvan saa heitettyä isolle näytölle tai seinälle. Luulen, että kuva on silloin helpompi ottaa haltuun. En tosin vierasta sitäkään, että ollaan kylki kyljessä ja luetaan yhdessä. Ne ovat erilaisia tilanteita, yhtä arvokkaita.

Iso näyttö tukee lasten liikkumista. Siinä tilanteessa en kasvattajana pidä kirjaa kädessä, vaan tulen lapsiryhmän mukaan tueksi ja kanssakokijaksi. Miten voimme muokata ympäristöä niin, että voimme edistää liikkumista ja sallia sen lukuhetkessä? Iso näyttö antaa siihen mahdollisuuden. Silloin voin olla tukemassa lapsia, jotta kaikki saisivat tärkeitä onnistumisen kokemuksia.

Jos kirjassa on jäniksiä, voimme alkaa hyppiä kuin jänikset. Lähden rohkaisemaan lapsia ja otan mukaan lapset, joilla on tarkkaavuuden puutetta. He voimistuvat siitä ja pääsevät mukaan. Tilanne on myös vuorovaikutustilanne, jossa kirja tukee meitä. Miten sinun jäniksesi hyppii? Minne se on matkalla?

Mitä mieltä lapset ovat Lukulumosta?
Lapset tykkäävät Lukulumosta. Ja sen käyttö on heille luontevaa, he osaavat käyttää kuin itsestään. Suosikkikirjojamme ovat Muumit ja Lossi-Lassit.
Ehdoton suosikkitoiminto on zoomaus, lapsista on hauska päästä zoomaamaan. Se myös auttaa lapsia hahmottamaan, että nyt ollaan tässä kohdassa ja nyt tässä kohdassa. Lisäksi zoomaaminen on erityistehtävä, joka on lapsista erityisen hauska.

Digitaalisuus huolestuttaa monia. Mitä sinä ajattelet asiasta?
Ruutuajasta puhutaan paljon, mutta myös puhutaan siitä, mitä ruudussa tehdään. Mielestäni on hyvä, jos ruutuaikana luetaan ja kuunnellaan kirja! Ja sen jälkeen keskustellaan ja väitellään, ihan kuin fyysisen kirjan lukemisen jälkeenkin. Digitaalinen ja fyysinen toimivat rinta rinnan.

Lukulumon avulla voimme tukea varhaislukemista. Se on kuin kirja muiden joukossa. Minusta on tärkeää keskittyä olennaiseen: lukemisen tukemiseen, siihen, että lapsi saa positiivisia kokemuksia lukemisesta. Ei tehdä joko-tai -asetelmia, vaan keskitytään tavoitteeseen.
Pidetään mielessä, mikä on kaikista tärkeitä tässä, mitä me tahdomme tukea. Me tahdomme tukea sitä, että lapset saisivat onnistumisenkokemuksia, ihania muistoja, seikkailuja, siitä että heille luetaan. Niiden päälle kasvaa lukijuus, lapsen lukijaidentiteetti. Koulun aloittavista lapsista 10% lukee todella huonosti perusopetuksen päätyttyä – ja tämä luku koskee niin sanottuja ”taviskoululaisia”: lapsia, joiden äidinkieli on suomi ja joilla ei ole lukemiseen tai kirjoittamiseen liittyviä haasteita. Se on todella huolestuttavaa.

Jos tavoitteena on se, että lapsi löytäisi itselleen hyvä tapa elää elämää muiden kanssa, ja jos me sillä, että luemme lapsille kirjoja, tuemme sitä – eikö vastaus ole yksinkertainen? Toivoisin, että voimme jättää mustavalkoisen ajattelun ja vastakkainasettelun, että vain kirja tai vain tabletti olisi hyvä. Keskitytään siihen, mikä on tärkeintä: lukeminen, vuorovaikutus, olla läsnä, olla yhdessä ja jakaa hetki.

 

Haluatko kokeilla Lukulumoa 30 päivän ajan?

Täytä tietosi alla olevaan lomakkeeseen.
Haluatko lisätietoa Lukulumon hankinnasta? Lähetä sähköpostia Virpille.